U bent hier

gezond slapen

 

Verrassend veel mensen lijden aan slaapstoornissen. Ze slapen slecht in, worden 's nachts regelmatig wakker zonder vlug opnieuw in te slapen of woelen zichzelf 's morgens veel te vroeg wakker.

Anderen staan 's morgens op met lage rugpijn, pijnlijke schouders of nekpijn die na een tijdje verdwijnt. De gewone therapieën kent iedereen. Van goede raad zoals 's avonds een glas melk met honing drinken tot de paardemiddelen : slaapmiddelen die in een zeer hoge dosis worden voorgeschreven en ingenomen.  In mijn eigen afstudeerverhandeling onderzocht ik het effect van cannabis op autorijden maar de verontrustende nevenconclusie was het probleem van de enorme hoeveelheid benzodiazepines die de Belgen naar binnen slikken : dagelijks meer dan 10% van de bevolking.  Het zou kort door de bocht zijn als we zouden stellen dat met een goed bed al die patiënten zonder die medicijnen zouden kunnen.  Maar velen onderschatten ons inziens toch de levenskwaliteit van een gezond bed.

Op de volgende pagina's geven we daarom een overzicht van zowel de principes van goed slapen als een technische bespreking van de verschillende soorten slaapsystemen: het juiste bed is immers het beste slaapmiddel!

  1. Een correcte wervelpositie
  2. Zo weinig mogelijke druk op de zachte weefsels
  3. Beweging in je slaap
  4. Een juist slaapklimaat wat betreft temperatuur en vochtregeling
  5. De mythe van het hard of zacht slapen

 

Mocht je beslissen om langs te komen voor advies, bekijk dan zeker eens op voorhand onze checklist slapen.

 

naar de pagina gezond slapen principes

naar de pagina gezond slapen matrassen

naar de pagina gezond slapen matrasdragers

naar de pagina gezond slapen hoofdkussens

naar de pagina gezond slapen dekbedden

naar de pagina gezond slapen producten